I husejerforeningen gør vi en indsats for at alle, såvel husejere som øvrige beboere, sørger for at holde vores skønne område rent og ryddeligt.
Vejledning til beboere (Version in english)
Som husejer og beboer i kvarteret skal du følge de til enhver tid gældende regler for kommunens affaldshåndtering. Her er et link til information om Affaldshåndtering i Københavns Kommune.
Hver ejendom skal som hovedregel opbevare affald ved egen ejendom/grund hvorfra det hentes af kommunen. Man kan få overblik over aftalerne for din ejendom via Københavns Kommunes Nem Affaldsservice. Her forefindes kalender og vejledning i hvornår og hvor affaldet hentes af kommunen.
Der er ingen centrale steder til placering af storskrald, møbler og haveaffald i området og man må ikke aflevere affald hos naboer uden forudgående aftale. For affaldstyperne Papir og Metal er der fællescontainere. Læs mere her.
Hvis storskrald, haveaffald eller andet affald skal sættes frem til vejen foran ejendommen for afhentning, gøres dette tidligst dagen før afhentning. Affald bliver ikke hentet, hvis det ikke er pakket og mærket korrekt. Læs mere om storskald og haveaffald her.
Affald du har stillet frem vedbliver at være dit ansvar indtil det er afhentet. Det skal flyttes væk fra vejen og tilbage på ejendommen, eller køres direkte til genbrugspladsen, hvis det ikke er afhentet indenfor 2 dage.
Guide for recidents (English)
As a resident of the neighborhood, you must comply with the current regulations for the municipality’s waste management. Here is a link to information on Waste management in Copenhagen.
As a general rule, each property must store waste on its own premises, from where it will be collected by the municipality. You can get an overview of the waste collection schedule for your property through Copenhagen Municipality’s Easy Waste Service (Nem Affaldsservice – In danish). Here, you will find a calendar and guidelines on when and where the waste is collected by the municipality.
There are no central locations for placing bulky waste, furniture, or garden waste in the area, and you are not allowed to leave waste at neighbors’ properties without prior agreement. For waste types such as Paper and Metal, there are shared containers. Read more on location here.
If bulky waste, furniture, garden waste, or other waste needs to be placed by the roadside in front of the property for collection, it should be done no earlier than the day before collection. Waste will not be collected if it is not properly packed and labeled. Read more about bulky waste and garden waste here.
Any waste you place outside remains your responsibility until it is collected. If it is not collected within 2 days, it must be removed from the roadside and returned to your property or taken directly to the recycling center.
Fællescontainere for Papir og Metal mm.
Der er fællescontainere til Papir og Metal på følgende adresser:
- Oxford Alle 16 (v bagsti)
- Oxford Alle 30 (v. bagsti)
- Oxford Alle 1C (v. stil til baghaver)
- Oxford Alle 3B (v. sti til fællesområdet)
- Valmuevej 2 (v. bagsti)
Per september 2024 er der ikke længere fællescontainere til Pap. Pap håndteres nu på hver ejendom (efter ordning for villa). Kommunen medtager ekstra pap, der ikke kan være i beholderen, hvis pappet er bundtet med snor og tydeligt sat frem sammen med papbeholderen i skel eller bagkant af fortov før planlagt tømning (uden at blokere færdsel). Se denne beskrivelse.
Ordningen med disse/hvilke fællescontainere der skal være og hvor er besluttet af kommunen. Kommunikation om ordningen foregår via husejerforeningens bestyrelse.
Særlige affaldsfraktioner
Vær opmærksom på at det er muligt at aflevere særlige affaldsfraktioner, så som, glas og tekstil, på nogle nye lokale kommunale sorteringspunkter. Se mere her.
Håndtering af storskrald og haveaffald
Håndterer du dit storskrald og haveaffald forkert, bliver det ikke afhentet. Med øget fokus på genbrug, miljø og sikkerhed ændrer kommunen også iblandt i reglerne.
På kommunens hjemmeside om storskrald er det nøje beskrevet, både hvad der beregnes som storskrald – og endnu vigtigere måske – også hvad der ikke beregnes som storskrald.
Storskrald afhentes ca. hver 3. måned, og hentes allerede fra kl. 7 om morgenen. I følge kommunens regler er det tilladt at stille storskrald ved standplads fra aftenen før dagen der afhentes storskrald. Se den nøjagtige standplads der gælder din adresse i Nem Affaldsservice.
Husk at tjekke at dit affald faktisk er blevet fjernet. Hvis affaldet ikke er afhentet, kan du henvende dig via Nem Affaldsservice og reklamere. Har du uafhentet storskrald eller haveaffald er det dit eget ansvar at aftale ny afhentning, flytte det tilbage igen eller køre det til genbrugspladsen.
Som noget nyt kan beboerne på Amagerbrogade nu stille storskrald, haveaffald og juletræer ud til Amagerbrogade. Check Nem Affaldsservice for din adresse – og klik på ikonet for affald du ønsker at komme af med for at se din standplads.
Regler for kategorier, pakning, sikkerhed og aflevering skal selvfølgelig følges. Typiske fejl ved storskrald eller haveaffald der er stillet frem:
- Cykler, er ikke mærket med “Hentes af renovatør”
- Haveaffald stilles frem i plastsække, det skal være papirsække.
- Haveaffald er for stort eller ikke nemt at håndtere, f.eks. kan det pakkes i bundter med garn.
- Juletræer stilles frem for tidligt.
- Juletræer er for store til at de kan afhentes.
Ureglementeret affald – regning bliver sendt videre til husejerne
Bestyrelsen påser på vegne af foreningen at affaldet håndteres korrekt, så det ikke ender til gene for andre beboere, til skade for nærmiljøet eller mistanke om rottefælder.
Hvis bestyrelsen må skride ind og bringe forhold i orden, f.eks. ved storskrald som er ureglementeret placeret eller som ikke er håndteret ved afhentningen fordi affaldet ikke opfylder kravene, vil evt. udgifter til bortskaffelse af affald blive opkrævet hos ansvarlige husejer(e).
Herunder kommer en række yderligere tips til din affaldshåndtering.
Tip 1: Nem affalds service
Hver ejendom har som udgangspunkt individuelle aftaler om afhentning af affald med kommunen. Du kan læse mere om de specifikke aftaler der gælder for din ejendom/adresse på Nem Affaldsservice.
Her indtaster man sin adresse, og får adgang til en kalender med datoer og opsamlingssteder for de forskellige typer affald. Man kan også printe en PDF til opgangen, bestille SMS-notifikationer og endda kopiere et link til en abonnementskalender ind i kalenderen på sin smartphone.
Her kan man også kommunikere med kommunen, f.eks. om uafhentet afflad eller udskiftning af affaldscontainere.
Tip 2: Frivilligt samarbejde mellem naboer
Man kan evt. indgå aftaler om samarbejde med andre husejere/naboer, f.eks. om at dele en container til papaffald. Har du og dine naboer planer om at indgå et samarbejde, skal I kontakte kommunen for en aftale.
Tip 3: Marker indgangen til din baggård med dit husnummer
Dette hjælper renovationsmedarbejder med at få den rigtige affaldscontainer tilbage til din ejendom
Tip 4: NYT! Storskrald for beboere på Amagerbrogade
Som noget nyt kan beboerne på Amagerbrogade nu stille storskrald, haveaffald og juletræer ud til Amagerbrogade. Check Nem Affaldsservice for din adresse – og klik på ikonet for affald du ønsker at komme af med for at se din standplads. OBS! Hvis affaldet ikke afhentes, skal du henvende dig via Nem Affaldsservice og reklamere.
Da forholdene kan ændres uden bestyrelsens vidende bedes du tjekke aftale for din adresse her: Nem Affaldsservice.